Шаблоны для Blogger.com

Це моє життя

і я люблю його



Каспіркевич Олена Олександрівна
Інтегрований підхід до вивчення української літератури в 5 класі
(Опубліковано в журналі "Таврійський вісник освіти" №1, 2013 рік)

Анотація:
У статті розкрито сутність інтегрованого навчання та вимоги до уроків з міжпредметними зв’язками, обґрунтовано доцільність застосування інтеграції при вивченні української літератури в 5 класі. Подано тематичну розробку системи уроків з української літератури із використанням інтегрованого підходу, надано рекомендації щодо їх проведення.


У наші дні Україна інтегрується в Європейський науковий та освітній простір. Тому питання модернізації навчання є дуже важливими. Одним із підходів до модернізації навчання є інтеграція. Вона є актуальною складовою навчального процесу, оскільки вимоги до навчання в сучасній школі орієнтовані не тільки на оволодіння системою готових знань, а й на інтелектуальний і культурний розвиток учнів. Зокрема при плануванні уроків української мови і літератури слід враховувати зміни у визначенні головної мети розвитку суспільства. Це інтердисциплінарний характер праці, особистісна орієнтація учнів, зацікавленість суспільства у добре підготовлених кваліфікованих спеціалістах. Про це свідчать нормативні документи, які стосуються викладання літератури в сучасній школі. Так, Концепцією літературної освіти одним із завдань літературної освіти є вивчення літератури в контексті розвитку культури й мистецтва. Тому доцільним є вивчення художніх творів у звязках з живописом, музикою, кіно та іншими видами мистецтв[2].
Мета – доведення доцільності проведення інтегрованих уроків з української літератури в 5 класі для підвищення рівня навчальних досягнень учнів.
Інтеграція навчальних предметів є вимогою сучасності, творчістю, самобутністю і мистецтвом педагога. Разом з тим вона є одним з найстаріших понять в історії розвитку науки. Давні мислителі різних часів (Платон, Аристотель, Кант) пропагували єдність наукових знань. Одним з найбільш вдалих прикладів поєднання різних видів завдань, об’єднаних спільною метою, є «Уроки мислення», які В. О. Сухомлинський проводив на природі [4]. На необхідності брати разом те, що між собою пов’язано, наголошував Я.А.Коменський. Він вважав, що всі знання мають одне коріння – навколишню дійсність, через те повинні вивчатися у зв’язках [1].
Сучасні учителі української мови і літератури широко використовують міжпредметну інтеграцію на своїх уроках. З методичними розробками можна ознайомитися в статтях, які вміщені у журналах «Дивослово», «Українська мова і література в школі», «Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах».
Інтеграція (з лат. відтворення, відновлення суцільного) передбачає пристосування й об’єднання розрізнених елементів в єдине ціле за умови цільової однотипності [3].
Навчальні предмети об’єднуються за такими принципами:
·                 взаємопов’язаний зміст різних дисциплін;
·                 зближення однорідних навчальних дисциплін;
·                 опора на знання програмового матеріалу з багатьох предметів.
Інтегрований підхід до вивчення української літератури в 5 класі можна забезпечити різними способами, але в результаті повинен бути єдиний ефективний курс, який не зводиться лише до суми властивостей різних навчальних дисциплін. Це інноваційна модель, яка підвищує результативність вивчення української літератури в декілька разів.
У п’ятому класі можна по-різному застосовувати міжпредметну інтеграцію. Вона може бути як повною (об’єднувати різні навчальні дисципліни в одному курсі), так і частковою (поєднувати матеріал різних предметів, який підпорядкований одній темі) [3]. Застосування міжпредметних зв’язків на уроках української літератури дає змогу розглядати художні твори не як самоцінні тексти, а у контексті світової і вітчизняної культури, історії мистецтва, у зв’язках з іншими текстами й явищами мистецтва. Інтегровані уроки значно розширюють кругозір учнів.
Пропонуємо 10 тем уроків української літератури, орієнтованих на міжпредметну інтеграцію:
1.    Вступ. Слово в житті людини. Тема з української мови: пряме і переносне значення слова.
2.  Міфи і легенди українців. «Про створення Землі», «Чому буває сумне сонце», «Про Зоряний Віз», «Про дощ», «Чому пес живе коло людини». Тема з етики: добро і зло в житті людини; тема з астрономії: сузір’я. Тема із зарубіжної літератури: міфи і легенди народів світу.
3.  Народна казка «Про правду і кривду». Теми з української мови: діалог, пряма мова, лексичний склад української мови (фразеологізми, історизми, архаїзми, синоніми, антоніми).
4.  Іван Франко. «Фарбований Лис». Тема з природознавства: повадки звірів.
5.  Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Тема з психології: типи людського темпераменту, настрій людини, світосприймання.
6.  Історичне минуле нашого народу. Літописні оповіді «Про княгиню Ольгу», «Про хрещення Русі князем Володимиром». Тема з історії України: княжа доба. Образотворче мистецтво: В. Васнєцов («Тризна за Олегом», «Володимир хрестить Русь»). Хореографія: балет «Княгиня Ольга».
7.  Урок позакласного читання. Українські народні легенди про походження топонімів. Тема з географії: походження власних географічних назв.
8.  Оксана Сенатович «Малий віз». Тема з народознавства: звичаї нашого народу. Історія: гетьман Іван Сірко, запорізьке козацтво.
9.  Світ природи у творчості Тараса Шевченка. Тема з музики: пейзаж у музиці. Вірші Шевченка, покладені на музику. Образотворче мистецтво: Тарас Шевченко – художник. Музичні й образотворчі пейзажі.
10.                     Чайка Дністрова (Віра Лебедова, Костянтина Малицька). Чарівний світ поезії. Тема з природознавства: птахи України.
На інтегрованих уроках доцільно використовувати фото і відеоматеріали, репродукції картин, музичні записи. Так, вивчаючи літописну оповідь «Про княгиню Ольгу» доцільно показати учням відеоуривки з балету «Княгиня Ольга». Вистава відбулася на сцені Дніпропетровського оперного театру, музику написав сучасний композитор Євген Станкович. Слід звернути увагу учнів на різні способи творення художніх образів. Так, актриса Катерина Герасименко майстерно передала образ Ольги за допомогою хореографії. Можна ще раз довести учням, що художній образ митці створюють по-різному: за допомогою слова, живопису, музики, хореографії, акторської майстерності.
Уроки української літератури у поєднанні з етикою або психологією можна провести як бінарні, залучивши до підготовки учителя етики та шкільного психолога. На одному занятті відбувається концептуальне поєднання двох дисциплін з метою поглибленого вивчення теми.
Але при застосуванні інтегрованого підходу при вивченні української літератури в 5 класі можливі проблеми. По-перше, теми в програмах навчальних дисциплін, які планується обєднати, не завжди звучать однаково. Для інтеграції предметів теми доводиться переформульовувати. По-друге, уроки, які планується інтегрувати, відповідно до вимог навчальної програми, можуть проводитися в різні часові періоди. Тому, щоб провести інтегрований урок, необхідно вносити корективи до навчальних планів. По-третє, спільні між навчальними дисциплінами теми можуть взагалі вивчатися в різних класах.
Незважаючи на можливі проблеми, інтегрований підхід при вивченні української літератури в 5 класі слід застосовувати. Але перед тим, як упроваджувати в навчальний процес систему інтегрованих уроків, учителю необхідно ретельно дослідити тематику, види, час проведення, технології, які використовуються. Якщо є потреба, педагог може скоригувати навчальний план відповідно до мети своєї роботи.
Інтегровані уроки збагачують навчально-виховний процес емоціями, сприяють підсиленню інтересу дітей до навчання, запобігають стомленості, допомагають учителеві різнобічно і системно формувати необхідні знання, уміння і навички школярів.
На уроках української літератури в 5 класі можуть застосовуватися різні види діяльності. Поєднання словесної творчості з грою, малюванням, художньо-трудовою діяльністю, драматизацією, музикою, робить інтегровані уроки цікавими. Учні набувають граматичних умінь і навичок через розв’язання мовленнєвих завдань і глибоко індивідуалізованого сприйняття.
Розрізняють декілька типів інтегрованих уроків:
·     Інтердисциплінарний урок. На базі однієї дисципліни інша виступає в ролі допоміжної, але обидва предмети групуються навколо певної проблеми (наприклад, українська література при вивченні теми ­­«Міфи і легенди українців» та етика при опрацюванні теми «Добро і зло в житті людини»).
·     Бінарним уроком називають урок, у якому беруть участь декілька вчителів, які ведуть різні предмети. Взаємозв’язок педагогів допомагає поєднати декілька різних предметів для поглибленого вивчення теми.
·     Урок з використанням міжпредметних зв’язків. Такий урок може проводитися двома учителями або одним учителем, що має базову підготовку з дисципліни, яку планує використати на інтегрованому уроці.
·     Інтегрований курс – це система інтегрованих уроків. Вони включають додаткові ігрові форми, проблемні ситуації, блокову подачу матеріалу тощо.
·     Окремий урок з елементами інтеграції. Зі змісту інших предметів беруться лише відомості, які визначені загальною метою основного предмета (у нашому випадку – української літератури). Урок проходить за традиційною схемою, проте його частини пов’язані змістом досліджуваних відомостей з різних предметів.
Будь-який інтегрований урок починається з творчості. З нестандартної педагогічної теорії, вдумливого аналізу вчителем своєї діяльності.
Оскільки п’ятикласники – це наймолодші школярі середньої ланки, під час роботи з ними слід широко використовувати різноманітні ігрові форми роботи. Інакше діти швидко втомлюються і втрачають інтерес до уроку. Основною метою будь-якого уроку літератури є збагачення чуттєвого досвіду і розвиток словесної творчості. А творчість учнів породжується творчістю учителів.
Якісно підготовлений інтегрований урок української літератури повинен відповідати таким вимогам:
1.  Новітні досягнення передової педагогічної практики і науки повинні використовуватись для досягнення навчально-виховної мети.
2.  Інформація, яка подається учням, повинна відповідати усім дидактичним правилам і принципам.
3.  Створення сприятливих умов для продуктивної пізнавальної діяльності школярів.
4.  Мотивація навчання та активізація розвитку всіх сфер особистості.
5.  Дотримання логічності під час викладу матеріалу.
6.  Емоційність мови учителя, ефективність використання педагогічних засобів, методів, прийомів.
7.  Зв’язок матеріалу, що вивчається, з раніше засвоєними уміннями і навичками школярів.
8.  Зв’язок матеріалу з особистим досвідом школярів.
9.  Формування практичних умінь і навичок.
10.                     Формування потреби самостійно поповнювати свої знання.
Ураховуючи принципи міжпредметної інтеграції, типи інтегрованих уроків та вимоги до них, з п’ятикласниками можна застосовувати такі організаційні форми та методи роботи:
·     евристичні бесіди;
·      відтворення діалогів літературних героїв з елементами рольової гри;
·      уроки у формі проблемно-дидактичної гри;
·     уроки засвоєння нових знань з обговоренням випереджальних навчальних задач.
·     уроки, орієнтовані на міжпредметну проблематику.
Як і всі інші, інтегрований урок спрямований на досягнення триєдиної мети. Тому загальні вимоги до нього конкретизуються у навчальній, розвивальній та виховній меті. Через інтегровані уроки розвиваються позитивні мотиви навчальної діяльності, творчої ініціативи та активності учнів, стимулюються нові якісні зміни у розвитку. Учитель має можливість врахувати особливості класу і здібності окремих учнів до навчання.
Для досягнення виховної мети учитель повинен визначити виховні можливості матеріалу, що пятикласники опрацьовують на уроках літератури. На інтегрованих уроках формуються також життєво необхідні кожній людині якості: самостійність, чесність, уважність, колективізм, гуманне ставлення до людей, зацікавленість в успіхах.
Інтегровані уроки потребують ретельної підготовки як з боку вчителя, так і з боку учнів. Важливим є створення особливої психологічної атмосфери, яка викликає готовність до сприймання матеріалу й засвоєння знань. Сучасне навчання із використанням міжпредметних зв’язків будується на гуманістичних засадах. Основною фігурою навчально-виховного процесу визнано дитину як особистість. Тому важливо подавати новий матеріал лише тоді, коли в школярів буде сформований інтерес до його вивчення. Основне завдання вчителя – допомогти учневі проявити ініціативу в процесі навчання.
Таким чином, якісно нові вимоги до вивчення предметів зумовлені переорієнтацією навчання на формування мовно-національної особистості. Це людина, яка вправно користується усіма засобами української мови, вільно оперує висловами й термінами з різних наукових галузей. Інтегровані уроки дають широкі можливості для цього, тому їх проведення під час вивчення української літератури в 5 класі є доцільним.

Каспіркевич Олена Олександрівна, учитель української мови та літератури Цюрупинської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №4

Література:
1.                Коменський Я.А. Велика дидактика. – К.: Радуга. 1955 – 420с.
2.                Концепція літературної освіти. Наказ МОН України від 26.01.2011 № 58//режим доступу з http://shkola.ostriv.in.ua.
3.                Кучеренко І. Інтегровані уроки як вид нестандартної форми навчання української мови//Українська мова та література в школі. – 2011. - №3. – С. 10-14.
4.                Сухомлинський В. О. Школа і природа // Вибр. тв.: У 5 т. – К., 1977. – Т. 5. – С. 549.

0 коммент.:

Отправить комментарий