Шаблоны для Blogger.com

Це моє життя

і я люблю його


Інтегрований урок української літератури в 5 класі 

(опубліковано на сайті "Учительський журнал онлайн"

Тема: Літописні оповіді «Про княгиню Ольгу», «Про хрещення Русі князем Володимиром»
Мета:
Ознайомити учнів зі змістом літописів, удосконалювати навички виразного читання, детального та стислого переказу прочитаного, формувати креативні компетенції, учити аналізувати вчинки та дії героїв, виділяти риси їхнього характеру, розвивати допитливість, зв'язне мовлення, уміння робити висновки, виховувати повагу до історичного минулого нашого народу.
Епіграф до уроку:
Народ, який не знає свого минулого, не вартий майбутнього (О. Довженко)
Обладнання:
Фото Києво-Печерської лаври, пам’ятники Нестору Літописцю, княгині Ользі, князю Володимиру в Києві, репродукція картин «Хрещення Русі князем Володимиром», «Хрещення князя Володимира»,  відео хореографічної композиції «Княгиня Ольга».
Міжпредметні звязки: історія, образотворче мистецтво, хореографія
Тип уроку: засвоєння нових знань
План уроку:
     I.        Організаційний момент
   II.        Актуалізація опорних знань
 III.        Мотивація навчання
 IV.        Оголошення теми та мети
   V.        Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
 VI.        Підведення підсумків уроку
VII.        Оголошення оцінок, домашнє завдання
Хід уроку:
Організаційний момент
Актуалізація опорних знань
1.   Що називається літописом?
2.   Коли виникли перші літописи і хто був їх автором?
3.   Тема літописів «Про заснування Києва», «Про князя Олега»
4.   Чому Олега називали віщим?
5.   Як створювалися прадавні книги?
6.   Хто був найвідомішим літописцем?



Погляньте на фото Києво-Печерської Лаври. Саме тут приблизно 1113 року жив і творив славетний Нестор. Що ви знаєте про нього?
Повідомлення учня
Народився 1056 року в Києві. Прийшов сімнадцятирічним юнаком до монастиря. З молодих літ проявив постійне прагненя до книжної справи. Перебував у добровільній бідності, смиренні, покорі, дотримувався суворих постів. Головним його заняттям у монастирі стала книжна справа. «Велика буває користь від учення книжного,— говорив він, —від книжних слів набираємося мудрості й стриманості...». Є автором Початкового літопису – Повести временних лет
Саме з цього твору дізнаємося ми про княгиню Ольгу 


Мотивація навчання
Повідомлення про княгиню Ольгу
Вступне слово вчителя  (портрет княгині)
Про княгиню Ольгу згадується в різних історичних джерелах, давніх письменах, легендах, переказах. Вона була дружиною князя Ігоря, розумною й тямущою жінкою. Ігор, ії чоловік, трагічно загинув, після цього вона стала сама правити державою, виступивши в суспільній свідомості слов’ян носієм князівської гідності.
Під час правління Ольги більшість українців були язичниками. Княгиня Ольга та ії онук князь Володимир вважаються засновниками християнства на Русі, за що визнані церквою святими рівноапостольними князями. 


Засвоєння нових знань
Виразне читання літописної оповіді «Про княгиню Ольгу», бесіда за змістом
1.   Зачитати уривок твору, де йдеться про відносини Київської Русі з Візантією
2.   Чому Ольга відмовилась стати дружиною князя візантійського?
3.   Чи можна стверджувати, що княгиня була мудрою жінкою, яка дбала про свого сина і свій народ?
Відповіді учні підтверджують цитатами з твору




Висновок:
Тема твору – зображення княгині Ольги, у якій поєдналися мудрість і краса, уміння керувати і брати на себе відповідальність за прийняті рішення.
Ідея – прагнення Ольги жити заради народу, заради його благополуччя.
Основна думка – княгиня узаконила державу у християнському світі.
Слово вчителя
Правління Ольги мало велике значення для Київської Русі. Країна здобула впорядковане управління, почала входити в політичну систему християнського світу. Християнство стало поширюватись серед місцевих язичників. По смерті княгині два десятиліття точилася запекла боротьба між християнами та язичниками, яка завершилася перемогою християнства за онука Ольги Володимира.
Образ княгині зустрічається не тільки в літературі, а й в інших видах мистецтва. Які ви знаєте види мистецтв? (учні відповідають). Як ще можна передати художній образ? (показати картини та ікони). А чи можна створити образ за допомогою хореографії? Давайте подивимось
Відео. Балет «Княгиня Ольга»
Премєра відбулася на сцені Дніпропетровського оперного театру. Музику написав відомий класик сучасності Євген Станкович. Роль Ольги зіграла Катерина Герасименко, якій вдалося передати різновіковий образ княгині. Вона показує глядачам чотири періоди життя Ольги: дівчини, жінки й матері, глави держави, бабусі. Артистка майстерно передала переживання княгині у знакові періоди її життя: кохання, відчай від втрати коханого чоловіка, бажання помститися, прихід до віри, бажання відкрити мир християнства синові Святославу та онукові Володимиру.


Читання оповіді «Про хрещення Русі князем Володимиром»
Бесіда
1.   Що відомо вам про князя Володимира? Значення його діяльності
Зібрав усі землі УкраЇни під свою руку, уся держава мала коритися лише йому.
Повідбирав землі України від ворожих сусідів, які ті раніше завоювали.
Забезпечив захист України від ворогів – одних переміг, з іншими помирився (мудрий правитель)
Зміцнював державу зсередини, радився зі старими людьми, вибраними з волі народу, допомагав бідним, сиротам, калікам.

2.   Прийняв християнську віру, охрестив народ
3.   Що сказав Володимир, коли вирішив хрестити людей у Дніпрі (Хто не прийде, буде мені ворог)
4.   Що наказав зробити з божками, ідолами?
5. З ким був одружений князь? Навіщо потрібен був йому цей шлюб (щоб   дорівнятися до візантійських імператорів)
6. Чому Володимира називали Ясним Сонечком?

Висновок: після прийняття християнства стала поширюватися в Київській Русі наука й освіта (нагадати учням про Нестора Літописця), Володимир упорядкував державу, посадив своїх синів по різних містах, а сам сидів у Києві. Володимир заснував нові міста (Володимир на Волині), наказав карбувати гроші, будував церкви на тих місцях, де колись були дерев*яні кумири (на Десятинну церкву давав 10 частину прибутків).

Тема твору: розповідь про виникнення християнства на Русі, умови при яких воно впроваджувалось.
Ідея: возвеличення ролі князя у становленні культури, обрядів та звичаїв, нової релігії, схвалення мудрості, рішучості, наполегливості князя.
Основна думка: впровадження християнства дало можливість всебічного культурного розвитку України-Русі.

Робота в групах
Характеристика образів Ольги та Володимира
Правила роботи в групі:
·         Працюють усі
·         Вислухати кожного
·         Працюємо 5 хвилин
·         Обираємо командира групи, хронометриста, доповідача

Учні заповнюють таблицю, підтверджуючи риси характеру фактами з твору та добираючи до фактів риси характеру



Княгиня Ольга
Мудрість
Відмовилася від збройних походів на Візантію, мирне посольство до Царгорода
Князівська гідність
Перехитрила Костянтина, відмовилась одружуватися з ним
Ставлення до сина
Любила свого сина й молилася за нього
Для свого народу прагнула
Нової віри

Князь Володимир
Рішучість
Зміна віри
Наполегливість
Примусова зміна віри
Щедрість
Десятина на церкву
Культура, духовність
Спорудження церков, поширення освіти й науки
Мудрість
Одруження з Анною

Підведення підсумків групової роботи
Підсумки уроку
Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
Діяльність Ольги й Володимира мала виняткове значення для Київської Русі. Ми, нащадки шануємо й зберігаємо память про них як про мудрих князів.
(пам’ятники Ользі й Володимиру у Києві)

Домашнє завдання: виразно читати літописні оповіді, скласти план до оповіді «Про хрещення Русі»

0 коммент.:

Отправить комментарий